05.10.2016
[Alkuun ] [oikeusjutut] [matkakertomukset] [verojutut] [Taxation in Finland]

Suurempi palkka: suurempi matkavähennys

Matkavähennys tarkoittaa tässä niitä perinteisiä kuluja, kun lähdetään (lähdettiin) aamulla konttoriin tai tehtaaseen ja tullaan illalla takaisin, asunnon ja työpaikan väliset matkakulut. Kyse ei ole niistä kuluista, joita esimerkiksi kiinteistövälittäjälle tulee ajaessaan omalla autollaan kohteesta toiseen tai asentajalle ajaessaan korjauskohteesta toiseen työpäivän aikana.

päivitys 15.10.2016,
15.10.2016 12:18 www.kauppalehti.fi/uutiset Hallitus kaavailee matkakulujen vähennysoikeuden vähentämistä. Harmi koska, kuten alla todetaan, se hyöty ei ole nykyiselläkään vähennysoikeudella kovin korkea. Reilu vähennys voisi kannustaa töihin menoa kauaksikin.

Matkakuluja saa vähentää palkasta

Kodin ja työpaikan välisen kulkemisen kustannukset saa vähentää verotuksessa palkkatulosta. Se ei kuitenkaan vähennä suoraan veroa, kuten työtulovähennys, vaan sen varsinainen hyöty verovelvolliselle on sitä suurempi, mitä korkeampi hänellä on veroprosentti.

Omavastuuosuus

Tavallinen palkansaaja ei voi vähentää kaikkia kulujaan täysimääräisesti, kuten yrittäjät. Matkakuluja voi toki vähentää jopa 7 750 euroa, mutta aina vähennetään omavastuuosuus 750 euroa. Katsotaan, että on jotenkin luonnollista maksaa työssäkäymisestä hiukan kulujakin.

Hyvätuloiset tekevät pitempää työmatkaa

Palkansaajia on noin 2,6 - 2,8 miljoonaa ja heistä anoo ja/tai saa kodin ja työpaikan välisistä matkoista vähennystä noin 800 000 eli kolmannes. Näyttää siltä, että mitä paremmat tulot, sitä pitempi työmatka tai ainakin vähennys on suurempi.

Seuraava taulukko kertoo esimerkiksi sen, että palkan kasvaessa keskimääräiset matkakulut kasvavat ja toisaalta sen, että varsinkin yli keskipalkan ansaitsevat matkustavat pitempää työmatkaa.

Tämä on signaali pienipalkkaiselle: lähde kauas, niin palkka paranee (?), no, ylipäätään työt pakenevat kasvukeskuksiin eikä etätyö yleistyne kuitenkaan.
tuloluokkamatkakulutprosentti
5 000 - 9 999 1 320 8
10 000 - 14 999 1 610 12
15 000 - 19 999 1 870 17
20 000 - 24 999 2 140 25
25 000 - 34 999 2 460 35
35 000 - 54 999 2 730 42
55 000 - 74 999 2 750 44
75 000 - 99 999 2 640 41
100 000 - 149 999 2 610 38
150 000 - 299 999 2 570 33
300 000 - 2 410 25

Prosenttisarake ilmaisee, kuinka paljon ko. tuloluokan palkansaajista saa matkakuluista vähennyksiä. Melkein puolet tuloluokassa 55 - 75 000 käyttää vähennystä, Tulee mieleen ajatus, että eikö suurempia palkkoja löydy lähempää lyhyemmillä työmatkoilla. Taulukossa on luokiteltu kokonaistulot, eli luokassa yli 300 000 on ensinnäkin hyväpalkkaisia, mutta hyvät tulot voivat muodostua pääomatuloistakin, sijoituksista ym.
Tuloluokassa 10 - 14 999 on vähän palkansaajia, pienet tulot muodostunevat pienistä eläkkeistä, erilaisista muista etuuksista.

Pienituloiset ahkerat ja sinnikkäät

Esimerkiksi tuloluokassa 10 - 14 999 on kuitenkin 20 000 palkansaajaa, joilla on matkakuluja; keskimäärin 1 600 euroa. Kuitenkin tässä palkkaluokassa matkavähennys menee lähes hukkaan. Verotus on niin kevyttä muutenkin, ettei siihen enää "mahdu" lisää vähentäviä tekijöitä.
Asia selitetty perusteellisesti (liiankin) jutussani ahkeran, mutta pienipalkkaisen Veli Vireän verotuksesta.
Pikkupalkan verotus

Kannattaa maksaa matkoista - saa hyvät tulot

Näyttäisi, että kannattaa siis käydä kaukana töissä, siellä ovat ne parhaat palkat. Tuloluokassa 55 - 75 000 euroa/v on keskimääräiset matkakulut jopa 2 750 euroa vuodessa. Olisivatko nämä pendelöijiä, joilla on maaseutukaupungissa asunto (Hämeenlinna?) ja käyvät sitten pääkaupunkiseudulla junalla.

Olisiko parempipalkkaiset ja suuria vähennyksiä saavat syrjäseudulla asuvia, jotka kuitenkin sahaavat hyvällä autolla jopa 2- 300 kilometriä päivässä (vähennys 0,25 euroa/km) Jos ei ole bussi- tai junaliikennettä, vähennyksen saa oman auton käytön mukaan. Onnistuisiko erityistapauksessa oman lentokoneen tai helikopterin käyttö vähennyskelpoisena? Jos on kämppä vakituisena asuntona erämaajärven rannalla eikä sieltä ole teitä, vain pitkospuut.

Vähennyksen nettohyöty

Seuraavassa taulukossa on laskettu kolmen eri matkavähennyksen nettohyöty joillekin palkoille. Lisäksi on palkan veroprosentit matkavähennyksen jälkeen.

01_2016/RH nettohyöty nettohyöty nettohyöty vero% vero% vero%
bruttovähennys 1200 2400 3600 1200 2400 3600
10 178,38 0 10 60 8 8 7
15 000 120 430 700 12 9 8
20 000 150 550 870 17 15 13
25 000 150 540 930 21 20 18
30 000 180 660 1 100 24 23 21
40 000 180 680 1 170 29 28 27
60 000 200 740 1 280 36 35 34
80 000 240 880 1 470 39 38 38
100 000 240 900 1 530 43 42 41

Palkkatuloilla 15 -20 000 esimerkiksi 3 600 euron vuosittaisista matkakuluista menee melkein kaikki eli kolme tonnia "omaan piikkiin"; toisaalta vähennys ei varsinaisesti ole suuremmillakaan tuloilla kovin kannustava.

Ei kovin vihreää

Työmatkojen kilometreistä (siis niistä asunnon ja työpaikan välisistä matkoista) ajetaan 75 prosenttia omalla autolla, 22 prosenttia tehdään julkisilla ja vain 3 prosenttia tehdään kävellen tai jalan. (Iltalehti ja Liikennevirasto)

Omat matkat

Nämä tilastot ovat jotenkin eri maailmasta kuin omat kokemukset. Olen onnistunut hakeutumaan jopa sellaisiin töihin, joissa on ollut asunto samassa rakennuksessa kuin työtkin ja vielä samoissa tiloissa ruoka- ja aamiaispalvelut. Mahdolliset kävelymatkatkin ovat olleet usein niin lyhyitä, että on pitänyt tehdä lisäkierroksia, jotta aamuisin heräisi. Kokonaistilanne on siis kuitenkin se, että työmatkat pitenevät ja sen vaivat lisääntyvät. Entisestään heikkotehoista verovähennystä ei pitäisi heikentää.

***************************************************
Tuloverolaki 1535/1992 (TVL) 95 §

www.kauppalehti.fi/uutiset
"http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomen-liikenne-myllataan-taysin-tyosuhdeautoilijoille-luvassa-keppia/a7gGtcxd?ext=ltr&utm_source=Kauppalehti_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Kauppalehti_Uutiskirje" (luettu 15.10.206)

Iltalehti 12.1.2016 "http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2016011220870010_tb.shtml" (luettu 16.10.2016)

05.10.2016