04.06.2017
[Alkuun ] [oikeusjutut] [matkakertomukset] [verojutut] [Taxation in Finland]

Jälkikirjoitus: 16.07.2017, Sote otti aikalisän

Tarkoitus oli tehdä laki (HE 15/2016 + muut), joka laittaa (pakottaa) maakunnan oman SOTE- tuotannon osakeyhtiö-muotoon, silloin se ei olisi saanut vähentää arvonlisäveroja, kuten eivät saa (eivätkä ole saaneet) yksityisetkään yritykset.

Ainakin arvonlisäverotus olisi ollut tasapuolinen. Yhtiöittäminen sinänsä johtaa kansainväliseen rahan- ja kermankuorintaan ja kansan kurjuuteen tai sitten takaa kaikille loistavat, tasapuoliset ja muutenkin suuren valikoiman hyviä palveluita: heti jos kolottaa, nettiin vain valitsemaan -ja halvalla. Näinhän sitä on sanottu käyvän

Mikään ei muuten kiellä nykyään kuntia tai kuntainliittoja tuottamasta SOTE-palveluita ihan itse itselleen ilman yhtiöittämistä kunhan eivät käy niitä myymään laajemmin.

Mikään ei ilmeisesti kiellä niitä myös ainakin yrittämästä omia sopimuksiaan ja järjestämään asioita edelleen mieleisellään tavalla ja ainakin omasta mielestään järkevästi. Se kuuluu kunnalliseen itsehallintoon, mutta eikös nyt ole tarkoitus siirtyä maakunnalliseen itsehallintoon.

ARVONLISÄVEROTUS JA KUNTA

Tavallinen kuluttaja maksaa lopulta kaikki arvonlisäverot, mutta se vero kiertää kuitenkin kuntien ja yritysten kassojen kautta.

Aina vero mukana

Kuntakin on periaatteessa velvollinen maksamaan arvonlisäveroa kaikista palveluista ja tavaroista, joita se myy tai ostaa. Kaikissa ostoksissa on siis mukana arvonlisävero, joka on maksettava, kuten tavallinen kuluttajakin tai yritys.

PALAUTUS Toisaalta useimmiten kunta saa maksetut arvonlisäverot takaisin ja ne eivät sinänsä tee muuta kuin "kierroksen kassan kautta".

"VAPAUS" VEROSTA

Tilanne tulee hiukan monimutkaisemmaksi esimerkiksi ostettaessa tai myydessä sosiaali- ja terveyspalveluita; siis lääkäripalveluita, kuntoutusta, asunnottomien asumispalveluita annettaessa ja niin edelleen. Tämänkaltaiset palvelut ovat nimittäin arvonlisäverottomia tai ainakaan *laskuun ei kirjoiteta arvonlisäveroa* ostettaessa tai myydessä.

Toisaalta kyllä esimerkiksi lääkärikeskus ja kunta joutuvat ostamaan vaikkapa terveydenhoidossa tarvittavia laitteita ja maksamaan niistä arvonlisäveroa kumpikin.

KILPAILUERO

Tilanne sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotttamisessa on epäreilu kuntien ja yritysten välillä. Kunta saa palautuksena palveluihin sisältyvät arvonlisäverot takaisin; yritys ei saa mitään hyvitystä.

TASOITUS

Yritysten epäedullista kilpailutilannetta tasoitetaan siten, että kunta voi ostaa 5 prosentin alennuksella yrityksiltä sosiaali- ja terveyspalveluita. Virallisesti puhutaan laskennallisesta palautuksesta, jonka siis kunta saa takaisin veroviranomaiselta.

Se on sitten toinen asia, onko alennus riittävä, onko yritysten tuotannossa juuri se 5 prosenttia se arvonlisäverojen osuus. Sitä on laskettu ja yleensä arviot (tosin yritysten arvioimina) ovat noin 4-7 prosenttia. Lääkäripalveluyritysten liitto on tehnyt tästä selvityksen ja TEM on tehnyt myös toimialaselvityksen, jota voitaneen pitää puolueettomana ja tulokset ovat samansuuntaisia.

SOTE

On mielenkiintoista nähdä, muutetaanko tätä prosenttilukua nyt SOTE-uudistuksen yhteydessä; asetetaanko sosiaali- ja terveyspalveluita tuottavat yritykset hieman tasa-arvoisempaan asemaan kuntien kanssa; ILMEISESTI YRITYKSET VOISIVAT OLLA 1-2 prosenttia "jäljessä" kuntia.

TEM, toimialapalvelu:
http://www.temtoimialapalvelu.fi/files/2165/Terveyspalvelut_joulukuu_2011.pdf

Lääkäripalveluyritysten liitto:
http://www.lpy.fi/files/kumppania/lpy_doc/Piileva_alv_28.3.2008.pdf


04.06.2015

[Alkuun ] [oikeusjutut] [matkakertomukset] [verojutut] [Taxation in Finland]