[Alkuun ] [oikeusjutut] [matkakertomukset 2000-luvulta] [matkakertomukset 1900-luvulta] [verojutut] [Taxation in Finland]
25.01.2012

A NIGHT AT THE OPERA 25.01.2012 Ooppera-talo, Helsinki

Ooppera on varmaankin kulttuureista kulttuureinta: perinteistä, hienoa ja arvostettua (tai ainakin jakaa jyrkästi mielipiteitä) ja onhan se aina hyvin harjoiteltua ja tuotettua.

OOPPERA ELOKUVASSA: KUMMISETÄ 3

Koska ooppera sinänsä oli tuttua vain musiikkina ja elokuvista, mieleen tuli takautuma Kummisetä kolmosen lopusta: siinä ooppera saa varsin dramaattisen merkityksen: ennen oopperaesitystä tapetaan, sen aikana tapetaan muualla vihollisia ja sen jälkeenkin päähenkilöitä kuolee. Itse oopperan sisältökin on melko väkivaltainen. Ymmärtääkseni kuitenkin oopperoiden aihepiirinä on usein rakkaus ja sen vastakkaiset tunteet ja väkivalta juonitteluineen.

MUSIIKKI

Oopperoiden musiikkia voi tietenkin kuunnella käymättä itse esityksissä, mutta kun sitä kuuntelee elävänä, aidon orkesterin esittämänä, se on aivan toisenlaista. Tämän Händelin Caesar –oopperan musiikki oli ainakin ensikertalaisen mielestä hienoa ja sopivalla tavalla juhlavaa.

ITSE TARINA

Kuten oopperan esitteessäkin sanotaan, juonen piti olla ainakin tämän Julius Caesar -oopperan syntyaikoina monimutkainen ja sitähän se oli. Toisaalta se tuo oman viehätyksensä, se ”kuuluu” asiaan musiikin, valojen ja lavastusratkaisujen ohella. Tarinaa voi seurata helposti kolmella kielellä esitettävästä tekstityksestä. Miten oopperassa pysyi ennen perillä juonesta, jos oli pelkän paperisen tekstin varassa (alkuperäiskielellä sekin) ja oliko sitäkään; sitä sopii ihmetellä. Se saattoikin ennen karkoittaa mahdollista yleisöä.

NYKYAIKA JA VISUAALISUUS

Tiesin toki etukäteen, että visuaalisuus, puvut ym. myös kuuluvat osana oopperaan. Esiintyjät eivät pelkästään laula laulujaan vaikkapa pahvikulisseissa, vaan esitys rakennetaan monipuolisesti tavoilla, jotka ovat nykytekniikalla mahdollisia. Esimerkiksi nyt sotaisaa tunnelmaa tehostivat filminpätkät aidoista nykyajan sodista sekä mukana olevien henkilöiden varusteet moderneine käsiaseineen.

KANNATTAAKO

Ooppera taidemuotona ja sen kustannukset rakennuksineen ovat olleet keskustelunaiheena, ehkä aiheestakin, mutta enpä keksi yht’ äkkiä vastaavaa aidosti yhtä hienoa taidemuotoa. Siinä yhdistyy näytelmällisyyttä, aitoa elävää musiikkia, valoa ja ääntä sekä usein ripaus historiaa. Vaikka olisi esimerkiksi kuinka hyvä ohjaaja tahansa ja hyvä perinteinen näytelmä, se jää aina hiukan valjummaksi.
Elokuva monipuolisena taidemuotona on hyvä kilpailija, mutta sehän ei koskaan ole varsinaisesti ”livenä”. Vai olikohan tämä ooppera sattumalta heti niin hieno, että se jäi mieleen ja innostaa käymään toistekin.

LISÄTUNNELMA

Väliajalla oli tarjolla leivoksia, samppanjaa ja muita herkkuja, mutta näin pimeänä vuodenaikana itse näytöskin piristää. Ikkunasta ulos vilkaisemalla näkyi lisäksi puisto, jossa oli vihdoin lunta ja valoa; se tuli ikäänkuin bonuksena; sitä vain ei moni tainnut huomata.
Kohta kaamos muuttuu kevääksi ja matka kohti sitä on hyvä aloittaa vaikkapa oopperalla.
25.01.2012