KASKISEN TULEVAISUUS – KASKÖS FRAMTID 2017-2020 Rafael Hellsten sökande till stadsdirektör i Kaskö Tavastehus 29.10.2017, suomeksi alempana PÅ SVENSKA KASKöS EVENTUELLA FRAMTID 2017-2020 NEGATIVA RESULTATER Kaskö hade underskott I åren 2015-2016 cirka miljon per år och också pågående årets (2017) resultat är negativ (enligt förhandsbeskedd) några hundratusental. Vi måste tänka på emellertid att staden har överskott från senare åren och skulder är (nu, tillsvidare) på ganska drägliga nivån.
KOSTNADER SKA MINSKAS MYCKET I ALLA FALL Efter social- och hälsovårdsreformen (Sote) år 2020 Kaskö måste leva med bara tre (3) miljoner euro nettoutgifter för grundskolan, dagis, byggnadstillsyn och trafikleder.
Nuförtiden måste Kaskö ta hand
om kostnader för cirka nio (9) miljoner. Till exempel de krävande och svårförutsägbara specialsjukvårdkostnader är förbi efter två åren. LÄTTNAD – INTE HOT Sote är inget hot till Kaskös inkomster, det är tvärtom. Staten och den egna beskattningen vill ge tillräckligt (men ingen extra) till alla kostnader, som är kvar på året 2020. Men efter fem år, litet per varje år, Kaskinen får extra tillsammans 100 000 euros per år. De säger, att extran är slutlig, men naturligtvis ändringarna är möjliga I statsanstalter. Andra lättnaden är att de kostnader som är kvar på åren 2020 stiger inte upp så snabbt som Sote-kostnader, som har höjats mer och mer I alla kommuner. RISKEN - ANSEENDE Det är en liten risk å andra sidan att vänta åren 2020, om kostnader ska inte minskas, det möjliga underskott ska inte försvinna med SOTE. Stadens anseende kommer inte att bli bra, om den gör underskott fortfarande. Det är också så, att ställning I möjliga fusionförhandlingar kan då bli sämre. SVÅRIGHETEN Inkomster vill inte höjas (kanske litet), men kostnader kan minska, om man har tålamod att vänta och har mod att göra svåriga minskningar av nästan alla.
************************************’ På finska KASKINEN – TULEVAISUUS
2018, 2020 HUONO TALOUS Kaskinen ei ole saanut
kolmeen vuoteen (2014-16) katettua menojaan tuloilla eli veroilla,
valtionrahoituksella ja (asiakas)maksutuloilla. Noin miljoona (2017 vuonna
hieman vähemmän ”tappiota”) on jäänyt uupumaan vuosittain, se on paljon 12
miljoonan kokonaismenoista. Edellisinä vuosina on kuitenkin ollut toisinpäin ja
niillä voidaan toistaiseksi peittää ”tappioita”. KULUT LASKEVAT HUIMASTI SOTE vähentää vuoden 2020
alusta Kaskisten nettomenot (siis menot, joista on maksutulot vähennetty) yhdeksästä
(9) miljoonasta kolmeen (3) miljoonaan. Jäljellä jää peruskoulun, päiväkodin ja
ympäristönhoito- ja -rakennusmenot. Suunnittelu saadaan vakaammalle pohjalle,
koska erikoissairaanhoidon menot jäävät pois. HELPOTUS – EI UHKA Sote-uudistus vähentää
siis selvästi kuntien menoja ja jäljellejääviin tehtäviin annetaan tarpeeksi
rahaa, itse asiassa Kaskinen saa noin 100 000 pientä extraa viiden vuoden
jaksossa. Mutta jos on tappiota vielä vuonna 2018, ei se SOTE:n
uudella rahoituksella häviä. Jäljelle jäävät ”nuorten palvelut” ja rakentaminen
eivät nouse kuitenkaan niin nopeasti, kuin pois jäävät sote-menot. MAINERISKI Jos jäädään odottelemaan
vuotta 2020 ja SOTE:n jälkeistä aikaa, voi käydä
niin, että tappion tekeminen jatkuu ja siitä on seurauksena huonoa mainetta. Se
ei ainakaan helpota mahdollisia tulevia yhdistymisneuvotteluita. VAIKEUS Voi olla järkevää odottaa
pienempiä budjettteja, yksinkertaisempaa ja helpompaa
taloussuunnittelua, mutta joka tapauksessa kuluja on karsittava. Se on tehtävä,
jos jatketaan itsenäisenä, liitytään johonkin ja SOTE: n myötä jokatapauksessa kaikkien kuntien
on tehtävä kaikkien henkilöstömuutoksia ja -siirtoja. Liitokset ei siltä säästä eikä SOTE
niistä päästä. |