KASKISEN TULEVAISUUS – KASKÖS FRAMTID 2017-2020
NUMEROTIETOJA KASKISISTA - KASKÖ I SIFFROR

Rafael Hellsten

sökande till stadsdirektör i Kaskö

Tavastehus 29.10.2017, suomeksi alempana

 

PÅ SVENSKA

 

KASKöS EVENTUELLA FRAMTID 2017-2020

 

NEGATIVA RESULTATER

 

Kaskö hade underskott I åren 2015-2016 cirka miljon per år och också pågående årets (2017) resultat är negativ (enligt förhandsbeskedd) några hundratusental. Vi måste tänka emellertid att staden har överskott från senare åren och skulder är (nu, tillsvidare) ganska drägliga nivån.

 

KOSTNADER SKA MINSKAS MYCKET I ALLA FALL

 

Efter social- och hälsovårdsreformen (Sote) år 2020 Kaskö måste leva med

bara tre (3) miljoner euro nettoutgifter för grundskolan, dagis,

byggnadstillsyn och trafikleder. Nuförtiden måste Kaskö ta hand om

kostnader för cirka nio (9) miljoner. Till exempel de krävande och svårförutsägbara

specialsjukvårdkostnader är förbi efter två åren.

 

LÄTTNAD – INTE HOT

 

Sote är inget hot till Kaskös inkomster, det är tvärtom. Staten och den egna beskattningen vill ge tillräckligt (men ingen extra)  till alla kostnader, som är kvar året 2020. Men efter fem år, litet per varje år, Kaskinen får extra tillsammans 100 000 euros per år. De säger, att extran är slutlig, men naturligtvis ändringarna är möjliga I statsanstalter. 

 

Andra lättnaden är att de kostnader som är kvar åren 2020 stiger inte upp snabbt som Sote-kostnader, som har höjats mer och mer I alla kommuner.

 

RISKEN - ANSEENDE

 

Det är en liten risk å andra sidan att vänta åren 2020, om kostnader ska inte minskas, det möjliga underskott ska inte försvinna med SOTE. Stadens anseende kommer inte att bli bra, om den gör underskott fortfarande. Det är också , att ställning  I möjliga fusionförhandlingar kan bli sämre.

 

SVÅRIGHETEN

 

Inkomster vill inte höjas (kanske litet), men kostnader kan minska, om man har tålamod att vänta och har mod att göra svåriga minskningar av nästan alla.

  

 

************************************’

finska

 

KASKINEN – TULEVAISUUS 2018, 2020

 

HUONO TALOUS

Kaskinen ei ole saanut kolmeen vuoteen (2014-16) katettua menojaan tuloilla eli veroilla, valtionrahoituksella ja (asiakas)maksutuloilla. Noin miljoona (2017 vuonna hieman vähemmän ”tappiota”) on jäänyt uupumaan vuosittain, se on paljon 12 miljoonan kokonaismenoista. Edellisinä vuosina on kuitenkin ollut toisinpäin ja niillä voidaan toistaiseksi peittää ”tappioita”.

 

KULUT LASKEVAT HUIMASTI

 

SOTE vähentää vuoden 2020 alusta Kaskisten nettomenot (siis menot, joista on maksutulot vähennetty) yhdeksästä (9) miljoonasta kolmeen (3) miljoonaan. Jäljellä jää peruskoulun, päiväkodin ja ympäristönhoito- ja -rakennusmenot. Suunnittelu saadaan vakaammalle pohjalle, koska erikoissairaanhoidon menot jäävät pois.

 

HELPOTUS – EI UHKA

 

Sote-uudistus vähentää siis selvästi kuntien menoja ja jäljellejääviin tehtäviin annetaan tarpeeksi rahaa, itse asiassa Kaskinen saa noin 100 000 pientä extraa viiden vuoden jaksossa. Mutta jos on tappiota vielä vuonna 2018, ei se SOTE:n uudella rahoituksella häviä. Jäljelle jäävät ”nuorten palvelut” ja rakentaminen eivät nouse kuitenkaan niin nopeasti, kuin pois jäävät sote-menot.

 

MAINERISKI

 

Jos jäädään odottelemaan vuotta 2020 ja SOTE:n jälkeistä aikaa, voi käydä niin, että tappion tekeminen jatkuu ja siitä on seurauksena huonoa mainetta. Se ei ainakaan helpota mahdollisia tulevia yhdistymisneuvotteluita.

 

VAIKEUS

 

Voi olla järkevää odottaa pienempiä budjettteja, yksinkertaisempaa ja helpompaa taloussuunnittelua, mutta joka tapauksessa kuluja on karsittava. Se on tehtävä, jos jatketaan itsenäisenä, liitytään johonkin ja SOTE: n myötä jokatapauksessa kaikkien kuntien on tehtävä kaikkien henkilöstömuutoksia ja -siirtoja. Liitokset ei siltä säästä eikä SOTE niistä päästä.